گرایشهای دکتری

گرایش های دکتری با توجه به دانشگاه های داخل کشور میباشد

ساخت وتولید

یک قطعه باید به چه روشی ساخته شود تا دارای تولیدی سریع و ارزان و همچنین کیفیت مناسب و وقت و کارایی مطلوب باشد؟ پاسخ به این سوال مهم بر عهده مهندسان گرایش ساخت و تولید است. گرایش ساخت و تولید به زمینه های کاربردی مهندسی مکانیک می پردازد و مهندس این گرایش در زمینه شکل دادن فلزات، طراحی و قالب ها و ساخت قطعه های گوناگون فعالیت می کند.

فارغ‌التحصيلان اين دوره قادر خواهند بود در صنايعي مانند ماشين‌سازي، ابزارسازي، خودروسازي ، صنايع كشاورزي، صنايع هوايي و تسليحاتي به ساخت و توليدي ماشين‌آلات، طراحي كارگاه و يا كارخانه توليدي بپردازند و نظارت و بهره‌برداري و اجراي صحيح طرحها را عهده‌دار شوند. داوطلبان اين رشته بايد در دروس رياضي، فيزيك و مكانيك از آگاهي كافي برخوردار باشند.

جدول ضرایب دروس امتحانی

مواد امتحانیضرایب
دروس عمومیزبان انگلیسی۱
استعداد تحصیلی۱
دروس کارشناسیریاضی مهندسی۴
دروس ارشدآنالیز شکل دهی۴
متالورژی در تولید۴

طراحی کاربردی زمینه مکانیک جامدات

گرایش طراحی جامدات به طراحی ماشین آلات و اجزای آنها، ارتعاشات ماشین آلات، دینامیک آنها و کنترل سیستم ها می پردازد. مهندس طراح جامدات باید تمامی نیروها و گشتاورهایی را که به هر عضو ماشین وارد می شود بررسی کرده و بهترین حالت قطعه مورد نظر را برای تمامی آن نیروها و گشتاورها و همچنین برای داشتن بهترین کارایی به دست آورده و کارایی مناسب آن قطعه را در زمان طولانی تضمین کند.طراحی سیستم، طراحی ماشین های تراش، فرز، چاپ و قسمت های تعلیق ، سیستم های انتقال قدرت و دینامیک یک خودرو ، توسط مهندسان این گرایش طراحی می شود.

جدول ضرایب دروس امتحانی

مواد امتحانیضرایب
دروس عمومیزبان انگلیسی۱
استعداد تحصیلی۱
دروس کارشناسیریاضی مهندسی۴
دروس ارشدمکانیک محیط پیوسته۴
تئوری الاستیسیته۴

طراحی کاربردی زمینه دینامیک و کنترل و ارتعاشات

گرایش کنترل- ارتعاشات از نظر بازار کاری نسبت به گرایش جامدات در سطح پایین تری قرار دارد. وظیفه کنترل ربات ها و مسایلی که به ارتعاشات اجزای ماشین ها مربوط می شود تحت نظر این گرایش می باشد.

جدول ضرایب دروس امتحانی

مواد امتحانی
ضرایب
دروس عمومی
زبان انگلیسی
۱
استعداد تحصیلی
۱
دروس کارشناسی
ریاضی مهندسی
۴
دروس ارشد
دینامیک پیشرفته
۴
ارتعاشات و کنترل پیشرفته
۴

تبدیل انرژی

گرایش حرارت و سیالات به فیزیک حرارت و مکانیک سیالات می­پردازد و وظیفه ­اش تحلیل و طراحی سیستم­ها از دیدگاه حرارتی و سیالاتی است. در این گرایش عوامل موثر بر خواص مختلف حرکت سیال بخصوص سیال داغ مطالعه شده و اثر عبور سیال بر محیط محل عبور مانند نیروهایی که در اثر عبور خود در محل ایجاد میکند و یا طول های ناشی از اثر افزایش و یا کاهش دما در اعضای مختلف یک دستگاه ، بررسی می شود .گرایش های سیستم های انرژی و روش های انرژی تجدید پذیر و محیط زیست به تازگی در بعضی از دانشگاه ها راه اندازی شده است. مباحث این گرایش کاملا حرارتی است. این شاخه به مسائل مربوط به بهینه سازی انرژی می پردازد.

جدول ضرایب دروس امتحانی

مواد امتحانیضرایب
دروس عمومیزبان انگلیسی۱
استعداد تحصیلی۱
دروس کارشناسیریاضی مهندسی۴
دروس ارشدمکانیک سیالات پیشرفته۴
ترمودینامیک پیشرفته۴

مهندسی خودرو سیستم تعلیق ترمز و فرمان

امروزه سیستم تعلیق، فقط به مبحث چهار چرخ و یک فنربندی ساده منتهی نمی‌شود. مبحث تعلیق مبحث پیچیده‌ای است که راحتی و ایمنی خودروها را در برمی‌گیرد. خودوریی که می‌خواهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و به خوبی در شرایط مختلف آب‌وهوایی ترمز کند، نیاز به سیستمهای تعلیق فعال و همچنین سیستمهای ترمز با کنترلرهای پیچیده دارد. همچنین در صنایع خودروسازی رقابت سختی در ارائه راحتی بیشتر و ایمنی بالاتر به مشتریان وجود دارد. لذا بهینه‌سازی این سیستم ها به کمک مدارهای مختلف مکانیکی، هیدرولیکی، نیوماتیکی و الکترونیکی توسط مهندسان خبره در حال انجام است.

جدول ضرایب دروس امتحانی

مواد امتحانیضرایب
دروس عمومیزبان انگلیسی۱
استعداد تحصیلی۱
دروس کارشناسیریاضی مهندسی۴
دروس ارشددینامیک خودرو پیشرفته۴
طراحی سیستم‌های شاسی۴

مهندسی خودرو قوای محرکه

امروزه در اکثر جوامع پيشرفته و توسعه يافته انواع خودروی سواری، موتور سيکلت‌ها، اتوبوسها و مينی‌بوس‌ها در شهرها و اتوبوسها، کاميونها و تانکرها در بين شهرها، تراکتورها، انواع ادوات کشاورزی در روستاها، و کاميونها، لودرها و انواع تجهيزات راهسازی متحرک، از جمله کاربردهای اوليه و بديهی خودروها محسوب می‌شوند.  مهندسان مکانیک در گرایش های خودرو، به‌طور خاص با مواردی سروکار دارد که بر روی زمين حرکت می‌کنند و هم‌اکنون اکثر آنها دارای موتورهای احتراق داخلی هستند.

گرایش سیستم محرکه خودرو از دید حرارت سیالات، به بررسی موتور ماشین می پردازد.  هم‌اکنون سیستم محرکه خودروها، موتورهای درون‌سوز از نوع اشتعال جرقه‌ای و یا اشتعال فشاری می‌باشد. این موتورها دارای انواع مختلفی است که می‌توان از دیدگاههای متفاوتی آنها را دسته‌بندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گاز‌سوز، دوگانه‌سوز، الکلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع قوای محرکه است که برمبنای احتراق داخلی عمل می‌نماید. البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاک و همچنین انرژی‌های الکتریکی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث سیستم محرکه است. همچنین مباحثی همچون انتقال قدرت و سیستم های خنک‌کاری موتور و سیستم‌های تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است که نظر افراد خلاق و علاقمند به نوآوری را به خود جلب می‌کند

جدول ضرایب دروس امتحانی

مواد امتحانیضرایب
دروس عمومیزبان انگلیسی۱
استعداد تحصیلی۱
دروس کارشناسیریاضی مهندسی۴
دروس ارشدموتور احتراق داخلی پیشرفته۴
حرارت و سیالات در خودرو۴

من یک بلاک متن هستم، روی دکمه ویرایش کلیک کنید تا این متن را تغییر دهید. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

مهندسی خودرو سازه و بدنه

بدنه محکم‌تر، زیباتر و سبک‌تر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیست‌ویکم خواهد بود. همانطور که مشاهده می‌شود امروزه طراحان کارخانجات بزرگ توانسته‌اند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی همچون کامپوزیتها، میکروکامپوزیتها، میکروآلیاژها، سرامیکها و انواع پلیمر، طرحهایی را در بدنه و شاسی خودرو ارائه نمایند که تا کنون نظیرش دیده نشده بود و بعضا در رویاها و تخیل یافت می‌شد . برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آنها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید می‌باشد. مسلم است آینده از آن کسانی خواهد بود که دارای دانش و توانایی بیشتری در کاربرد این موارد دارند.

جدول ضرایب دروس امتحانی

مواد امتحانیضرایب
دروس عمومیزبان انگلیسی۱
استعداد تحصیلی۱
دروس کارشناسیریاضی مهندسی۴
دروس ارشدطراحی و تحلیل سازه و بدنه خودرو۴
ارتعاشات پیشرفته۴

مهندسی پزشکی(بایو مکانیک)

مهندسی پزشکی رشته نوپایی است که دامنه ی مهارت های آن به طور روز افزون در حال گسترش است. این رشته یکی از تازه ترین رشته هایی است که قدم به عرصه دنیای تکنولوژی جهانی نهاده و این رشته بدین منظور شکل یافته تا پزشکان را در تشخیص و درمان یاری دهد. هدف این رشته تربیت متخصصانی است که بتوانند با بهره گیری از مهارت های مهندسی و آنلایز مسائل بیولوژیکی و پزشکی وسایلی را طراحی کنند که به پزشکان در تشخیص دقیق تر و درمان بهتر کمک کند.

تقریباً در اوایل دهه ۷۰ میلادی ، جامعه بین المللی واژه « بیومکانیک» را برای دانش مطالعه سیستم­های حیاتی از دید مکانیکی انتخاب نمود. بیومکانیک از ابراز مکانیک برای مطالعات آناتومیکی و بررسی کارکرد اندام حیاتی استفاده می­کند. این علم طیف گسترده­ای را از مطالعه تئوری تا کاربردهای عملی می­پوشاند. بیومکانیک به استفاده از مکانیک کلاسیک در زمینه های مهندسی پزشکی و بررسی حرکت تغییرات مواد جریان های درون بدن و طرح آنها و انتقال مواد شیمیایی در محیط می پردازد.

پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی ، دریچه های قلب ، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب ، ریه، شریان ها ،مویرگ ها ،استخوان ها ،غضروف ها ،تاندون ها، دیسکهای بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.

جدول ضرایب دروس امتحانی

مواد امتحانیضرایب
دروس عمومیزبان انگلیسی۱
استعداد تحصیلی۱
دروس کارشناسیریاضی مهندسی۴
دروس ارشدبیومکانیک عمومی۴
مکانیک سیالات در سیستم‌های بیولوژیکی۴

مهندسی راه آهن

مهندسی مکانیک بنیان علمی این رشته را می‌سازد و این رشته ارتباط مستقیمی با دیگر بخش‌های صنعت حمل و نقل ریلی دارد. عملیات این بخش بر روی ماشین‌های ریلی که شامل لکوموتیوها، واگن‌های باری و یا مسافری می‌شود متمرکز است. طراحی، انتخاب گزینه‌ی مناسب از میان گزینه‌های موجود، بهبود در نگهداری سیستم‌ها، بازسازی و ساخت ماشین‌های ریلی در راستای طرح‌های توسعه، نیاز به کارشناسانی خبره و آشنا به روش‌ها و شیوه‌های علمی روز دارد. دانش‌آموختگان این گرایش باید توانایی طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری ناوگان ریلی را داشته باشند. از این رشته گاهی با نام مهندسی جریه نیز یاد می‌شود.

جدول ضرایب دروس امتحانی

مواد امتحانیضرایب
دروس عمومیزبان انگلیسی۱
استعداد تحصیلی۱
دروس کارشناسیریاضی مهندسی۴
دروس ارشدمکانیک تماس چرخ ریلی۴
مکانیک محیط پیوسته۴